Besök på Linnegården i Stockholm.

Besök i Stokholm med Lärargruppen i Taktiprometoden. (Taktipro är en mjuk beröringsmassage utvecklad av Siv Ardeby, www.taktil.se)

Jag fick en liten stund över. Jag har på nätet följt en vårdhundsförare som heter Öystein. Öystein är sjukgymnast som tidigare arbetat i egen praktik.   Han har också gått utbildning på Vårdhundskolan, är nu ett vårdhundsteam tillsammans med sin hund , en vallhund som heter Othello.

Jag ringde till Öystein och frågade om jag kunde få komma och göra ett studiebesök. Öystein var mycket positiv och med mycket kort varsel ställde Öystein och Othello upp.

Jag blev så inspirerad. Öystein berättade att Carema som driver Linnegården ställt upp till hundra procent på vårdhundstänket.

Personalen och personer som skriver remisser hade fått  utbildning genom Vårdhundskolan för att klart kunna se vad en vårdhund kan uträtta.
Öystein hade  klart för sig att vi som vårdhundsförare måste klart formulera målen. Sätta realistiska mål. Fastställa när vi skall göra vår utvärdering.

Öystein och Othello arbetade heltid på Linnegården. Varje morgon började med att dom tillsammans gick en runda i huset för att se vad som skulle kunna finnas på dagens agenda. Kanske några akuta problem. Annars jobbade man mot remisserna.Dom har en trevlig blogg som jag kan rekomendera.

Othello var så duktig,det var omöjligt att inte falla för othello.( www.vardhudenothello.tumblr.com )








Publicerat i Allmänt