Körsång rena medicinen

Jag blir så glad när jag ser Dej. Stadshuskörens signaturmelodi. I tio år har stadshuskören låtit sina  ibland ljuva, ibland glada röster ljuda.

Under ledning av alltid lika glada Ingrid, som med sprudlande energi lotsar vår kör.


Jag lärde känna Ingrid på min arbetsplats. Vi jobbade båda på Södra Långgatans fina äldreboende.
Där var vi båda med från starten. Det dröjde inte länge innan Ingrid tog  med sin gitarr och började sjunga för de boende.
Given succé såklart! 

De boende hos Ingrid hade alla en demensdiagnos. Ibland var det svårt att nå fram med ord.
Att nå fram med musiken visade sig vara ett framgångskoncept.
På senare år har många undersökningar talat sitt tydliga vetenskapliga språk. Du blir frisk och glad av att sjunga.  Glädjehormon fullständigt sköljer över oss. Vi har blivit bekanta med ord som Serotonin och Oxytocin. 
Medicin utan några som helst biverkningar.  Effekten sitter i länge, länge,

Ingrid och hennes glada vårdtagare sjöng gamla goda pärlor, som dom kanske en gång för längesen dansat till och kände igen.
Då väcktes tanken!

Jag ville också vara med. Men säg den arbetsgivare som betalar för att jag skulle få vara med där och sjunga. Nog var det medicin alltid, men ibland krävs annan medicin om än lite beskare men också viktig. Det var såklart min huvudsyssla.
Men det fanns ett liv när jobbet var avklarat. 

Jag väckte tanken hos Ingrid om en kör. Det tog ett tag men en dag sa Ingrid att nu hade hon tänkt och ville gärna prova på att bli körledare,
Där och då togs beslutet,  Personer i maktens korridorer tyckte att detta var en god idé.
Vår första replokal var på bottenvåningen i stadshuset. På anslagstavlor satte Ingrid upp lappar.
Oj, vilket gensvar, Många anställda både inom äldre- och barnomsorg var så  sångsugna.
Medlemmar har kommit och gått. Sådant är nu livet. Mycket konkurrerar om vår tid.

I fredags hade vi 10års jubileum.  Vi är en god handfull som varit med sen starten.

(null)

(null)


"Jag blir så glad så glad när jag ser Dej. Jag blir så glad när jag ser Dej.  Jag blir så glad så glad så glad när jag ser Dej😍."
Vi sjöng och hade musiktävlingar som Monika T som vanligt hade ordnat. Jättetrevligt.

Ingrid hade ordnat allt så bra. God mat och god dryck. Bengt såg till att allt flöt på.
Hur roligt det än är och har varit, så kommer man ibland till vägs ände. Ingrid berättade, att hon nu ville sluta.
Tråkigt såklart, men så är det ibland, att man går nya vägar. Vi enades om, att det får bli en julsammankomst och en sommarsång kanske i Teaterparken.


Publicerat i Allmänt