Midsommar 2018

Söndag kväll. Midsommarhelgen slut. Vet inte om detta är nedärvt men jag känner lite deppighet.

Lite som ett barn på julafton. Är alla paketen öppnade nu.

Min pappa gick alltid in i en "Nu är sommaren snart slut deppighet" 
Som jag har lyssnat på honom. Sagt att hösten är mysig. Julen är underbar. Det hjälpte inte.

 Midsommar var hans stora helg. Han började längta efter nästa redan på midsommardagen.

Jag blir lite rädd. Är jag likadan. Vet ju  hur han led av detta midsommarfenomen.

Nu får jag tala med mej själv. Visst är det härligt med kräftskiva i augusti.  Hösten kan vara skön.
Underbara färger, skogspromenader. Julälskaren i mej blir lätt att övertyga om andra årstiders
förträfflighet.

Detta skall nog gå bra. Har läst böcker om att ta tillvara tiden. Livet går inte i repris. Lev för dagen.

Till skillnad från pappa så har jag lättare att ta till mej dessa böcker. Det var långt från hans värld.

Det fanns annat som lockade honom. Han var på fritiden snickare, målare,trädgårdsmästare.
Inget av detta är jag.

Nedstämdheten kan  bero på låga serotoninhalter i kroppen.
Kanske har vi kommit lite längre vad gäller medicinsk hjälp till människor som är lite mollstämda.

Så långt att det t.o.m. överförskrivs mediciner som hjälper mot deppighet. Förvisso inte bra. Finns flervägar att höja Serotoninhalter. Fler vägar att stimulera lyckohormoner. Massage. musik,
skogspromenader, ett husdjur.
 Listan kan göras lång.

Lite av en depparnisse har jag också i mej samtidigt som jag kan ha mycket energi o glädje i kroppen.
Senare forskning talar om att lura hjärnan. 
Jag skall luras!
Jag är glad, skall min hjärna få klart för sig.

Skall ta  tillvara en underbar höstdag.  När den kommer men det dröjer. Sommaren har bara börjat.
Vår midsommar har varit så bra. Vi hade t.o.m. tur med vädret.

Torg på förmiddagen. Köpte jordgubbar. Dill o potatis. Varbergs torg, tradition och ett trevligt måste.

(null)
Såååå gott

(null)    Efter torget åkte vi till kyrkogården. Midsommarblomster på gravarna. Först gick vi till mormor o morfar. Paret Östin. Sen var det mammas o pappas tur.

(null)

(null)


Sen kom kvällen. Vi firar traditionsenligt hemma hos oss på Getterön. Genom åren har det varit lite olika konstellationer. Ung och gammal. Släktingar och vänner.

Budskapet har varit, ta din sill och kom. Det goda humöret samt lite annat smått o gott.

När våra egna barn var små då var det såklart  dom små grodorna som gällde. Min pappa tog på stort allvar att få till finaste midsommarstången. Han lyckades såklart varje år.
Han fullkomligt sprudlade av glädje denna hans favorithelg.

I år var det inga barn med, så grodorna kunde få vila kanske till nästa år,det får vi se.

Vi började med silltallrik. Grillbufe, jordgubbstårta, där locket kommit på sne. 

Kanske grodorna som i ett obevakat ögonblick visade sitt missnöje genom att sabba tårtan.
Lite som tomtarna förr ställde till jäkelskap när gårdens folk glömde av dem. 


(null)

(null)










Publicerat i Allmänt