Valsafari

Tidig morgen. Har satt mobilen på 04.30. Greppar färdigpackad väska.
I receptionen snarkar natt portiern så att det susar i palmbladen utanför. Hans fru är nog glad när han jobbar.
(null)

(null)

(null)

Bussen kommer lite försenad. Nu bär det iväg🚌Anne vår guide,henne vi lärt känna som den pigga glada dansksvenska hon är.🇩🇰🇸🇪
Hon berättar upplägget på dagen. Först vila i den tidiga timman. 
Sen morgonmad/frukost. Det är sån svenskdanska hon talar Anne.

Morgonmaden var förträfflig. Än så länge njöt min kropp av den.
Den skulle inte få processas så länge, men det visste jag inte då.


Den långa resan på 20 mil gick snabbt. Anne tog tillfället i akt o berättade att Dom. Republiken är till ytan som Danmark. Befolkningsmässigt som Sverige. 
Detta är dock lite osäkert. Räkningen går till på det viset att skolbarn går ut i sin by. In i stugorna räknar boende. Är man inte hemma räknar man cyklar eller liknande o uppskattar .
Svenskt befolkningsregister är det inte tal om.
👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧👩‍👩‍👧‍👧
Hon berättade vidare att man odlar mycket ris.
Det skördas två gånger/år. Det upplevs så jobbigt att man tar hit gästarbetare från Haitii

Columbus kom hit 1492. Skulle leta guld. 👑👑
Det gick dåligt. Istället började man odla sockerrör. Slavarbetare från Afrika mest Kongo togs hit.
Man har en förfärlig historia om slavhandel.  Nu råder tacko lov ingen skillnad mellan hudfärger o folkgrupper.

Nationalrätten är lite av 80-talets Flygande Jakob.
Ris banan kyckling bönor.

 Nu närmar vi oss Samana. Härifrån utgår båten som skall ta oss på valsafari.
En sailor möter upp. "It is windy today. Dont be shy."Han erbjuder piller mot sjösjuka.
Jag brukar klara vågig sjö men detta är ju inte det Kattegatt jag är van vid. Kör til

Turen tar oss ut dit valarna tros bo.Det gick fort. 
Vi liksom flög över vågorna. Väl framme, 👀motorerna slogs av. Gossarna här hade varit med förr. En kom med kräkpåsar o var beredd att rycka ut Kanske inte mest psykologiskt riktiga draget.
Nu började båten kränga o väntan på valarna startande. 

En fjärdedel av oss var snart uträknade. Nog om detta nu fokuserar jag på dom som klarade böljorna. 🤑
Lasse bland andra. Han var lyrisk. Är fortfarande faktiskt. 🐳
En pampig val hoppade 5 m upp. Jag såg den också men till att bli lyrisk i mitt tillstånd halvt ner i påsen är att ta i.
Sjösjuka går över när man får fast mark under fötterna.
Vi landsteg på Bacardi Island. Det var jag glad o för o konstaterar nu nöjt att det finns naturprogram på TV.👀
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Publicerat i Allmänt