Glad Påsk

 

Rasmus tar nu ett välbehövligt påsklov. Från att ha jobbat mycket med aktiviteter för att öva motorik och minne har vi i veckan fokuserat på att ”bara vara”.

Många brukare vill ”bara vara” Klappa, mysa, prata med Rasmus, sjunga för Rasmus.

Rasmus, som är en pude,l är i grunden en aktiv hund. Gillar att leta bollar och hämta bollar. Leta godis under klossar etc. Bara sitta still och titta på våra brukare under lite längre tid kan vara en utmaning.

För att öva upp denna färdighet har jag använt mej av klickerträning.

Klickerträning går ut på att man belönar ett önskat beteende med ett klickljud, snabbt följt av en godisbit. Klickljud åstadkommes med en ”klicker”.

Klicker är en liten manick som man i rätt ögonblick trycker på och åstadkommer ett litet klickljud.

Detta upprepas många gånger tills hunden förstår vad som förväntas.

Detta att fokusera på brukaren är en svår uppgift. Ända sedan valpstadiet har hundägare belönat  hunden när den har kontakt med sin ledare.

Jag har använt mej av en virkad röd ros som kan fästas på brukaren. Jag har klickat in Rasmus. När han tittar på rosen säger jag ”fokusera” klickar och ger en godis. Detta har vi övat hemma. När vi nu kommer till brukaren fäster jag rosen på brukaren. Då vet Rasmus vem han skall fokusera på. Rosen sätter jag på  brukarens tröja. Rasmus tittar på den och det upplevs som han tittar personen i ögonen. Härliga möten uppstår.

Nu önskar Rasmus och jag en riktigt Glad Påsk med förhoppning om i alla fall lite vårvärme och många goda påskägg

Publicerat i Allmänt